Podsumowanie kampanii profrekwencyjnej "Głosujemy na 100 procent".
Wspólna akcja największych ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego wzbudziła entuzjazm w całym kraju.
Takiej idei w historii polskich kampanii profrekwencyjnych jeszcze nie było. Twórcy kampanii „Głosujemy na 100%” zamiast odwoływać się do racjonalnych przesłanek, postawili na liczby i współzawodnictwo. Przypomnieli rekordową frekwencji w ostatnich wyborach parlamentarnych (74,38%) i rzucili samorządom proste wyzwanie. Możemy ten wynik pobić. Polki i Polacy lubią wygrywać i pokazać, że są w czymś najlepsi. Pokażmy więc — zaproponowali inicjatorzy akcji — że także w trakcie wyborów możemy zwyciężać.
Kampania rozpoczęła się 6 maja w symbolicznym miejscu. Pod Pałacem Prezydenckim. Do udziału w niej zaproszono wszystkie jednostki samorządu terytorialnego w Polsce, niezależnie od tego, czy są zrzeszone w samorządowym związku, czy nie. W przededniu głosowania w drugiej turze w akcji brało już udział ponad 400 jednostek. To fanatyczny wynik.
Samorządy realizowały kampanię, wykorzystując otrzymane materiały promujące udział w wyborach – plakaty oraz materiały do mediów społecznościowych. Korzystano z materiałów przygotowanych przez organizatorów, ale samorządy tworzyły również dziesiątki lokalnych adaptacji grafik z wizerunkami miast, gmin lub sołectw.
„Kreatywność samorządowców przeszły nasze najśmielsze oczekiwania. Na plakatach zobaczyliśmy małe ratusze, ryneczki, panoramy miejskie, a nawet ujęcia gmin z lotu ptaka” – opisuje Dorota Zmarzlak, inicjatorka „Głosujemy na 100%” – „Ta kampania poruszyła patriotyzmy lokalne. A zaangażowanie jej twórców wyszło poza urzędowe działania. Wójtowie, burmistrzowie, prezydenci, starostowie, marszałkowie, sołtysi i radni w social mediach zachęcali swoich sąsiadów do udziału w wyborach osobiście. To było spontaniczne, wzruszające i prawdziwe”.
Do akcji dołączyły Młodzieżowe Rady Gmin i Miast. Młodzież promowała głosowanie w wyborach i organizowała spotkania wspierające samorządność. Kampania pojawiała się również w przestrzeniach miejskich i gminnych – na tablicach sołeckich, citilightach, w komunikacji publicznej oraz na przystankach.
Inicjatywa została rozszerzona o samorządowe „pojedynki miast”. Burmistrzowie i prezydenci wyznaczyli sobie zadanie, które będą musieli wykonać, jeśli ich miasto nie zdobędzie przewagi frekwencyjnej. Tu również wykazano niezwykłą kreatywność. Włodarze miejscy do miasta o większej frekwencji będą musieli przejechać na rowerze, upiec wygranym ciasto, zasadzić na ich terenie drzewo itd.
Profrekwencyjna akcję wspierają celebryci, sportowcy, dziennikarze. Są wśród nich między innymi: Majka Jeżowska, Robert Korzeniowski, Michel Moran, Mariusz Szczygieł, Aleksandra Popławska, Maciej Orłoś czy Przemysław Staroń.
W ostatnich dniach informacja o kampanijnych pojedynkach opublikowało Make Life Harder co nadała kampanii większej dynamiki. Miejscowość z największą frekwencją otrzyma od MLH: zabawkowy wóz strażacki, a także frekwencyjnego krasnala z Wrocławia, smoka z Krakowa, piekarczyka z Elbląga, unikatowego Heweliona z Gdańska oraz Maszkarona Strażnika Tożsamości z Tarnowa. Lista tego typu nagród rośnie!
Kampanię wspólnie stworzyły: Krajowe Stowarzyszenie Sołtysów, Związek Gmin Wiejskich Rzeczpospolitej Polskiej, Związek Miast Polskich, Związek Powiatów Polskich, Unia Metropolii Polskich oraz Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, oraz Unia Miasteczek Polskich.
Idea strategiczna oraz materiały wizualne kampanii „Głosujemy Na 100 Procent” zostały stworzone przez Michała Majczaka wraz z zespołem. Michał Majczak jest niezależnym ekspertem komunikacji językowej, marketingowej i interpersonalnej, człowiekiem kultury i konsultantem strategicznym.
Głosowanie to nie tylko nasz przywilej i obowiązek – to wspólne budowanie przyszłości.
Głosujemy na 100%
ORGANIZATORZY AKCJI
Krajowe Stowarzyszenie Sołtysów to dobrowolna federacja stowarzyszeń sołtysów. Obecnie zrzesza 31 stowarzyszeń, liczących łącznie ponad 17 000 członków.
Związek Gmin Wiejskich Rzeczpospolitej Polskiej to największa ogólnopolska organizacja skupiająca obecnie 664 gminy wiejskie i miejsko-wiejskie. Misją Związku jest rozwój lokalnej demokracji, samorządności oraz gospodarki.
Związek Miast Polskich to najstarsze polskie stowarzyszeniem miast, mające na celu wspieranie idei samorządu terytorialnego oraz dążenie do gospodarczego i społeczno-kulturalnego rozwoju miast polskich. Obecnie skupia ponad 380 miast, w których mieszka 80% miejskiej ludności kraju.
Związek Powiatów Polskich to ogólnopolskie stowarzyszenie zrzeszające 309 powiatów i miast na prawach powiatu, którego celem jest wspieranie idei samorządu terytorialnego, integrowanie i obrona wspólnych interesów powiatów, a także kształtowanie wspólnej polityki.
Unia Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza - think-tank samorządowy stworzony przez 12 największych miast w Polsce. Działa jako think tank, wspierając rozwój samorządności, tworząc analizy, ekspertyzy, a także wspierając dialog między samorządami, ekspertami i instytucjami publicznymi.
Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej — stowarzyszenie województw, które stawia sobie jako główne cele wspieranie idei samorządu terytorialnego, obronę wspólnych interesów województw, oraz społeczno-gospodarczego rozwoju województw.
https://glosujemyna100procent.pl
HASZTAGI AKCJI:
#glosujemyna100procent
#głosujemyna100%
LINKI DO SOCIAL MEDIÓW:
Facebook - https://www.facebook.com/glosujemyna100procent/
Instagram - https://www.instagram.com/glosujemyna100procent
X - https://x.com/glosujemyna100
Więcej informacji:
Ewa Walkiewicz, tel. 501 261 696
ewa.walkiewicz@glosujemyna100procent.pl
